Sunday, January 27, 2013

TAUHID TIANG YANG MENEGAKKAN 'BANGUNAN' ISLAM


Tauhid, Tiang Yang Menegakkan ‘Bangunan’ Islam

Sesungguhnya tauhid yang murni dan bersih adalah inti ajaran daripada segala risalah samawiyah yang diturunkan Allah s.w.t. Ia adalah tiang yang menegakkan bangunan Islam. Ia adalah syiar Islam yang terbesar yang tidak dapat dipisahkan dari Islam itu sendiri.

Inilah pesan utama Allah s.w.t kepada Rasul-Nya yang diutus kepada umat manusia.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

“Sungguh Kami telah mengutus kepada setiap umat seorang Rasul untuk menyampaikan, ‘Sembahlah oleh kamu akan Allah s.w.t dan jauhilah thaghut’.” (an-Nahl: 36)

Itulah misi utama para Rasul, menegakkan penyembahan dan penghambaan hanya kepada Allah s.w.tserta menafikan dan menjauhi segala bentuk thaghut. Dan yang dimaksud dengan thaghut adalah segala sesuatu yang menyebabkan seorang hamba melampaui batas-batas yang seharusnya tidak boleh dilanggar, baik berupa sesembahan,dan ikutan.

Allah s.w.t berfriman yang bermaksud:

“Tidakkah engkau melihat kepada orang-orang yang menyangka bahawa mereka telah beriman kepada apa yang telah diturunkan kepadamu dan yang diturunkan sebelummu, padahal mereka ingin bertahkim (mengambil hukum) dari thaghut padahal sungguh mereka telah diperintah untuk kafir kepadanya”.(an-Nisa’: 60)

Kedua-dua unsur penting inilah yang terangkai dalam kalimat suci La ilaha illallah, iaitu tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah s.w.t.

Di atas kalimat tauhid yang murni dan mulia itulah Rasulullah s.a.w membangun umatnya dan di atas landasan yang kukuh itulah baginda menegakkan dakwah. Dari situlah baginda menegakkan generasi yang hanya mengesakan Allah Yang Maha Esa dan membebaskan diri mereka daripada cengkaman makhluk-makhluk lain yang dianggap sekutu bagi Allah s.w.t.

Dan ketika seorang muwahhid mengucapkan dan melafazkan kalimah tauhid itu, maka seharusnya ia menyakini dua hal yang menjadi tujuan dari kalimat suci tersebut. Apakah tujuan itu?

Tujuan pertama adalah menegakkan yang hak dan membersihkan yang batil. Sebab, makna yang sesungguhnya daripada kalimah la ilaha illallah itu adalah tidak ada yang berhak untuk disembah selain Allah s.w.t sehingga segala sesuatu selain Allah s.w.t adalah batil dan tidak berhak mendapatkan hak-hak ilhiyyah (hak-hak untuk disembah).

Dan lihatlah bagaimana Rasulullahs.a.w membersihkan Jazirah Arab daripada kotoran-kotoran dan kekuasaan thaghut dan patung-patung penyembahan. Ingatlah bagaimana batu besar saat itu yang bernama Hubal yang dikelilingi 360 berhala dihancurkan oleh Rasulullah s.a.w dengan tangan baginda yang mulia pada ketika baginda memasuki kota Mekah dengan penuh kemenangan.

Dan semua itu, baginda sering mengulang-ulang firman Allah s.w.t dalam surah al-Isra’ ayat 81 yang bermaksud: “Dan katakanlah wahai Muhammad, telah datang al-Haq dan hancurlah yang batil. Sesungguhnya yang batil itu pasti hancur.”

Kemudian tujuan yang kedua adalah untuk mengatur dan meluruskan perilaku manusia agar selalu dalam lingkaran tauhid yang murni kepada Allah s.w.t yang terpancar daripada kalimah tauhid. Agar semua tindak-tanduk manusia dilandasi oleh keyakinan bahawa hanya Allah s.w.t satu-satunya Tuhan Yang Maha Kuasa.

Dan agar kalimah tauhid itu berhasil dalam mengatur perilaku manusia, maka ada tujuh syarat yang harus dipenuhi, iaitu al-ilm (mengetahui) makna yang benar, al-yaqin (menyakini) kandungannya tanpa ada keraguan, al-ikhlas (ikhlas) tanpa ternoda oleh syirik, ash-shidq (membenarkan) tanpa mendustakannya, al-qabul (menerimanya) dengan penuh kerelaan tanpa menolaknya, tunduk pada ketetapan kalimah tauhid (al-inqiyad), dan semua itu harus dilandasi dengan al-mahabbah (cinta) kepada Allah s.w.t.

No comments:

Post a Comment