Sunday, January 27, 2013

PENTINGNYA IKHLAS DALAM BERAMAL


Pentingnya Ikhlas Dalam Beramal


Ikhlas merupakan inti dan roh daripada amal ibadah, diterima dan ditolaknya amal ibadah sangat ditentukan dengan keikhlasan atau tidaknya. Ikhlas dalam beramal ibadah bererti melakukannya semata-mata kerana Allah, memfokuskan orientasi untuk mencari redha Allah, tanpa tendensi lainnya, tanpa dikotori hal-hal lain kerana manusia, seperti supaya dipuji dan dihargai orang, demi mendapatkan harta dan kedudukan dan yang semisalnya.

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:

“Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama dengan lurus, dan supaya mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus.” (al-Bayyinah: 6)

Dan firman-Nya yang bermaksud:

“Katakanlah, hanya Allah saja yang aku sembah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agamaku.” (az-Zumar: 14)

Niat yang benar dalam menjalankan amal ibadah dan konsisten dengan niat itu hingga paripurna menjadi sangat penting, apakah ibadah seseorang itu dilakukannya kerana Allah atau demi yang lain.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud

“Maka tetaplah kamu pada jalan yang benar, sebagaimana diperintahkan kepadamu dan (juga) orang yang telah taubat beserta kamu dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Dia Maha Melihat apa yang kamu kerjakan. Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolong pun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan.” (Surah Hud: 112-113)

Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Sesungguhnya semua amal perbuatan itu, menurut niatnya. Dan bagi setiap orang, hanyalah mendapatkan menurut apa yang diniatkan. Barangsiapa yang maksud dan tujuan hijrahnya kerana Allah dan Rasul-Nya, maka dia mendapatkan pahala (rida) Allah dan Rasul-Nya. Barangsiapa yang hijrahnya dimaksudkan untuk mendapatkan harta duniawi atau untuk menikahi perempuan, maka hijrahnya adalah menurut apa yang menjadi niat dan tujuan hijrahnya itu (di akhirat dia tidak mendapatkan pahala dari Allah).” (Muttafaq alaih).

Ketika seseorang menginginkan amal ibadahnya diterima oleh Allah, maka niatnya harus ditata dengan benar dan melaksanakannya semata-mata kerana Allah, tanpa dicampuri dan dikotori dengan riya atau kerana manusia. Sebab Allah tidak mahu menerima amal ibadah yang dilakukan bukan kerana-Nya.

No comments:

Post a Comment